Specialisering, diversificering, Integration

Hver virksomhed har brug for en kerne – et område, hvor det fører hen. Alle virksomheder skal derfor specialiseret. Men enhver virksomhed må også forsøge at få mest muligt ud af sin specialisering. Det skal diversificere.
Balance mellem disse to bestemmer omfanget af en virksomhed.
Forældre Magazine virksomheder havde tredive-fem år været en succesfuld udgiver af tidsskrifter og bøger om og for børn. I efteråret 1963 erhvervede det F.A.O. Schwarz, den mest kendte amerikanske toy detailkæde. Dette ikke ændre sin specialisering på alle. Men det diversificeret felterne som selskabets specialisering er udnyttet.
Unilever eksemplificerer også balance mellem specialisering og diversificering. Med fem hundrede virksomheder, der opererer i mere end 60 lande, er Unilever så kompliceret at få udenforstående forstår dens struktur. Dens aktiviteter spænder fra dyrkning af olieholdige frø og fange fisk til sælger alle slags varer til den endelige forbruger. Men det er samtidig en højt specialiseret virksomhed med en større koncentration i markedsføringen af dagligvarer produkter, fra fisk og forarbejdede fødevarer, sæbe og toiletartikler. Enhver virksomhed inden for Unilever, kan uanset om det er en kæde af købmandsforretninger eller en flåde af fiskerfartøjer, forstås i form af højt specialiseret viden og kompetence af en købmand-produkter business.
Specialisering og diversificering i isolation fra hinanden er derimod sjældent produktivt. Den virksomhed, der er kun et speciale er sjældent meget mere end praksis af en individuel faglig eller designer. Det kan ikke vokse normalt og er tilbøjelige til at dø med den ene mand. Den virksomhed, der er diversificeret uden specialisering eller specifikke ekspertise bliver uoverskuelig og i sidste ende ikke-administreret.
En virksomhed har brug for en central ressource. Det er nødvendigt at integrere sine aktiviteter i én viden eller ét marked. Det har brug for et område med hensyn til hvilket forretningsbeslutninger meningsfuldt kan foretages. Medmindre der er sådan en kerne, folk i branchen snart ophører med at tale et fælles sprog. Forvaltning selv mister sin touch, ved ikke hvad er relevante og ikke kan træffe de rette beslutninger. På den anden side virksomhedsbehov en diversificering af resultat områder at give det nødvendige i en verden af hurtigt skiftende markeder og teknologier fleksibilitet.