Håndtering af konflikter

Konflikter er en del af livet. Mennesker vil altid have deres forskelle. På arbejdspladsen, kan folk er uenige om noget, som politikker, beslutninger, ideer og strategier. Selv i nære relationer har mennesker uoverensstemmelser over penge, børn, udflugter, arrangementer og andre mennesker.
Konflikten er ikke altid dårlig. Når det er behandles og løses, fører konflikten ofte til positive forandringer, øget produktivitet, bedre beslutninger, innovation og limning blandt mennesker. Men konflikten uløst kan føre til dårlig produktivitet, lav moral, mistillid og manglende. En leder skal vide, hvordan man håndterer konflikt og gøre det med hastigheden.
Konflikter kan opstå af to årsager:
* Personligheder
* Problemer og mål
Du kan ikke ændre en persons personlighed, så ikke bruge værdifuld tid på at forsøge at gøre så. Men lad ikke en personlighed konflikt mellem teammedlemmer degenererede til afslag til at kommunikere eller arbejde effektivt med hinanden. Blot minde teammedlemmer, at de ikke skal lide hinanden, men du forventer dem til at lægge deres personlige forskelle og fokusere på at opnå teamets mål.
Mange konflikter kan bare være misforståelser. Når alle kender de faktiske omstændigheder, kan misforståelserne forsvinde. God kommunikation hjælper mange konflikter.
Metoder til konfliktløsning
Her er et par måder at tilgang konfliktløsning.
1. at ignorere den
I nogle situationer, spørgsmålet kan ikke være vigtigt, og det kan være bedst at ignorere den. Ofte, men virker denne metode ikke. Konflikten går ikke væk, det afføder.
2. udjævning det
Denne metode egner sig når spørgsmålene er mere vigtigt for hver person, der er involveret. Dette vil bevare harmoni og goodwill.
3. tvinger
En leder bruger strøm til at løse forskelle. Denne metode bruges bedst, når en nødsituation kræver en hurtig afgørelse. Denne metode kan forårsage nogle vrede. Bruge den med omhu.
At gå på kompromis
Hver person gør en koncession til at nå frem til en løsning til at få resultater. Da hver person vil miste noget hvis situationen fortsætter, kan de have mindre støtte for løsningen. Dette tager lytter og arbejder sammen.
Samarbejde
Dette er en god måde at løse konflikten. Hver side genkender den andens behov som legitimt og vigtigt. De anerkender deres evner og ekspertise med respekt og forståelse. Hver person arbejder sammen for at nå frem til en aftale. Dette vil løse konflikten.
Reglerne for samarbejde
* Gensidig respekt
* Drøfte gensidige formål
* Skabe sikkerhed i samtalen
* Identificere områder i aftalen
* Identificere områder af uenighed
* Søg efter løsninger
* Skabe konsensus
* Hold et åbent sind
Brainstorme løsninger
Diskuter mulige løsninger og brainstorme metoder af aftalen at maksimere det endelige resultat. Efter ideerne er opbrugt, skal hver person diskutere både positive og negative aspekter. Til sidst, er listen indsnævret til tanken om, at bedst løser problemet.